اخبار و مقالات

کنترل دمای اتاق سرور

اتاق سرور یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازمان یا شرکت است که در آن اطلاعات و داده‌های مهم را ذخیره می‌کنند. به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به این اتاق شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که کارکنان هر شرکت باید به آن توجه داشته باشند، کنترل دمای اتاق سرور است که می‌تواند کمک زیادی به حفظ کارایی سیستم‌ها کند.

همان طور که پیش‌از‌این نیز گفتیم، تمام اطلاعات و داده‌های مهم یک سازمان و یا شرکت در اتاق سرور نگهداری می‌شود. در این اتاق، سیستم‌های مختلف اطلاعات را پردازش و سپس ذخیره‌سازی می‌کنند. به همین دلیل هم پردازش اطلاعات نیاز به یک محیط کاملاً استاندارد دارد. در اینجاست که اهمیت کنترل دمای اتاق سرور به میان می‌آید

در اینجا بیشتر بخوانید: دستگاه مانیتورینگ دما

اتاق سرور چه کاری انجام می‌دهد؟

در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های موجود، اتاق سرور کار خدمات‌رسانی به کارکنان و مشتریان آنلاین این مؤسسات را انجام می‌دهد. تمام تجهیزات و مراکز ذخیره‌سازی داده‌ها به همراه دستگاه‌های سرور در این اتاق نگهداری می‌شوند. به همین دلیل هم کنترل دمای اتاق سرور باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که تجهیزات ذخیره‌سازی، سرورها و همه دستگاه‌ها بهترین عملکرد را از خود ارائه دهند.

توجه داشته باشید که اگر شرایط محیطی و به‌خصوص کنترل دمای اتاق سرور به‌خوبی تنظیم نشود، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به تجهیزات این اتاق وارد شود. ازاین‌رو، می‌توان گفت که تنظیم دمای اتاق سرور یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه شود.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اگر دمای اتاق سرور تنها چند درجه افزایش پیدا کند، می‌تواند کارکرد این تجهیزات را به‌راحتی مختل کرده و آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد نماید. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در این مرحله به وجود می‌آید، از دست رفتن داده‌های سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف است. حتی این احتمال وجود دارد که آسیب‌های دائمی نیز به تجهیزات و سرورها وارد شود.

چرا کنترل دمای اتاق سرور اهمیت دارد؟

موضوع مهمی که درباره کنترل دما باید بدانید، این است که تمام تجهیزات موجود در این اتاق به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بر اساس درجه حرارت خاصی کار می‌کنند. درصورتی‌که حتی اگرچند درجه از میزان استاندارد کاهش یا افزایش پیدا کند، می‌تواند مشکلات بسیار شدیدی برای این تجهیزات و داده‌های شرکت‌ها و افراد به وجود بیاید.

شاید برخی از افراد گمان کنند که بالا رفتن دما به‌صورت موقت در این اتاق اهمیت چندانی ندارد. اما باید بدانید که حتی اگر این افزایش دما در مدت‌زمان بسیار کوتاهی هم رخ دهد، این امکان وجود دارد که برخی از تراشه‌ها بسوزند و از بین بروند.

ازآنجاکه سیستم‌های کامپیوتری و تجهیزات آنها بسیار گران‌قیمت هستند، کنترل دمای اتاق سرور از اهمیت زیادی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها برخوردار است. زیرا در صورت بروز مشکل، این شرکت‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین برای تعمیر مجدد تجهیزات خود هستند.

دمای استاندارد اتاق سرور چقدر است؟

شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات کامپیوتری و پردازنده‌ها پیشنهاد می‌کنند که دمای اتاق سرور بین 20 تا 24 درجه سانتی‌گراد باشد. این موضوع در کنترل دمای اتاق سرور به افراد کمک زیادی می‌کند تا بتوانند این دما را به‌درستی تنظیم کند.

البته با وجود پیشرفت تکنولوژی و ساخت وسایل تجهیزات پیشرفته‌تر، به نظر می‌رسد که اگر دمای اتاق تا حد 27 درجه هم افزایش پیدا کند، مشکلی پیش نخواهد آمد. در عصر حاضر، دمای اتاق سرور می‌تواند بین 18 تا 27 درجه سانتی‌گراد باشد. اما توجه داشته باشید که گرم شدن بیشتر از این حد اتاق سرور می‌تواند آسیب‌های زیادی به وجود بیاورد.

برای کنترل دمای اتاق سرور باید چه کرد؟

شاید برای شما جالب باشد که برای کنترل دمای اتاق سرور از تجهیزات مخصوصی استفاده می‌شود. تمام تجهیزات کامپیوتری در این اتاق گرما تولید می‌کنند و برای از بین بردن این گرما، از فن‌های مخصوصی استفاده می‌شود.

همچنین برای مانیتورینگ و کنترل دمای اتاق سرور از تجهیزات مخصوصی استفاده می شود علاوه بر این، در برخی از این اتاق‌ها بسته به گستردگی تجهیزات موجود، از وسایل تهویه هوا نیز استفاده می‌شود. اما باید توجه داشته باشید که تجهیزات مورداستفاده شما برای کنترل دما باید کیفیت کافی داشته باشند.

شما می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات برای مانیتورینگ و کنترل دمای اتاق سرور را از شرکت تمام تدبیر خریداری نمایید. در این شرکت، انواع تجهیزات مختلف و باکیفیت را مشاهده می‌کنیم که می‌تواند کمک زیادی در کنترل دمای اتاق سرور به شما کنند.

جمع‌بندی

همان طور که تاکنون مشاهده کردید، کنترل دمای اتاق سرور یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای محافظت از اطلاعات و داده‌ها در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف باید به آن توجه کرد. یکی از بهترین شرکت‌هایی که شما می‌توانید تجهیزات موردنظر خود در این رابطه را خریداری نمایید، شرکت تمام تدبیر است. این شرکت با سابقه درخشانی که در حوزه مانیتورینگ صنعتی و اتوماسیون دارد، می‌تواند به‌خوبی نیازهای شما را برآورده سازد.