اخبار و مقالات

معرفی ترانسمیتر گاز آمونیاک

ترانسمیتر گاز آمونیاک

ترانسمیتر گاز آمونیاک، وسیله ای بسیار کاربردی که در مکان‌های بسیاری مورد استفاده قرار گرفته و وجودش الزامی است. از آنجایی که گاز NH3 یا به اصطلاح آمونیاک، سمی بوده و ضرر‌ها و عوارض زیادی برای اعضای بدن به ویژه شش‌ ها دارد اندازه گیری و کنترل آن در محیط‌های مستعد تولید این گاز نیز ضروری است.

اگر در محیط کار شما امکان تولید و پخش این گاز خطرناک و سمی وجود دارد؛ حتما از دستگاه‌های سنجش و اندازه گیری آن استفاده کنید تا امنیت را در محل کار برای کارکنانتان تضمین کنید. شرکت تمام تدبیر کنار شما است تا شما را با انواع دستگاه‌های سنجش و اندازه گیری آشنا کند و بهترین آن را به شما پیشنهاد دهد.

نوعی ترانسمیتر گاز آمونیاک

گاز آمونیاک

قبل از توضیح راجع به کنترل کننده‌ها و اندازه گیر‌ها توضیح راجع به خود گاز آمونیاک نیز ضروری است تا به اهمیت نصب این سری دستگاه‌ها در محل‌های مستعد هم پی ببرید. این گاز ترکیبی بی‌رنگ، از دو عنصر نیتروژن (N) و هیدروژن (H) تشکیل شده و بسیار سمی است؛ فرمول شیمیایی این گاز NH3 و با نام انگلیسی Ammonia است.

آمونیاک بسیار تند، زننده، خفه کننده و اشک آور بوده و می‌تواند باعث تحریک و آسیب دستگاه تنفسی، چشم و پوست شود. اگر مدت زمان زیادی را با این دستگاه در تماس باشید بسیار برای بدنتان خطرناک بوده چون تأثیرات منفی مستقیمی روی شش‌ها می‌گذارد و حتی ممکن است باعث مرگ موجودات زنده و انسان‌ها شود.

انواع کنترل کننده گاز آمونیاک

به جز ترانسمیتر گاز آمونیاک دستگاه‌های دیگری هم برای تشخیص این گاز در محیط‌ ها وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خودشان را دارند و به شرح زیر اند.

دتکتور گاز آمونیاک

دتکتور گاز آمونیاک (Ammonia Gas Detector) نوعی از آشکارسازهای گاز آمونیاک است که عموماٌ برای تشخیص نشتی آمونیاک در محیط‌ های صنعتی به کار رفته. و خریدشان برای مکان‌هایی که احتمال نشت این گاز مثل سردخانه‌ها یا تولید آن مثل مرغداری‌ها را دارند واجب است.

دتکتورها خروجی‌ هایی رله ای دارند که می‌توانند موجب روشن شدن آژیر و چراغ‌های هشدار شوند. به طور کلی قیمت و کیفیت دتکتور بستگی به موارد خاصی مثل نوع سنسور، دقت سنسور، طول عمر، مقدار گارانتی و برند آن دارد. ما در شرکت تمام تدبیر بهترین این دستگاه‌ها را با تنوع بالا در رنج‌های متنوع اندازه گیری، دارای خروجی آنالوگ، به کار گیری سنسور‌های اروپایی و آسیایی و با محافظ و باکس‌های پلاستیکی یا ضد انفجار با انواع گواهینامه‌های معتبر ATEX و IECE به فروش می‌رسانیم.

سنسور گاز آمونیاک

حسگر‌های گاز آمونیاک یا سنسورهای آمونیاک (Ammonia Gas Sensor) برای تشخیص و اندازه گیری غلظت این گاز در محیط به کار می‌روند. سنسورهای گاز NH3 به مدار راه انداز الکترونیکی احتیاج دارند و در تولید و ساخت دتکتورها، سنجنده گاز NH3، آلارم دهنده این گاز و آشکار کننده آمونیاک به کار می‌روند.

سنسورهای آمونیاک معمولاٌ از نوع الکتروشیمیایی اند و قیمتشان بسته به مواردی مانند رنج اندازه گیری، شرکت سازنده، طول عمر و مقدار دقتی که دارند است. تعدادی از انواع سنسورهای آمونیاک به شرح زیرند.

  • NH3
  • ME3_NH3
  • TGS2602
  • FECS44
  • MQ137
  • سنسور آمونیاک مرغداری
  • سنسور سردخانه NH3

برای خرید و آشنایی با ویژگیهای ترانسمیتر گاز آمونیاک سری SNH کلیک کنید

ترانسمیتر گاز آمونیاک

ترانسمیتر گاز آمونیاک، (Ammonia Gas Transmitter) سیستمی است که برای کنترل و اندازه گیری گاز NH3 به کار می‌رود. و در اکثر مواقع سنسورهایی که در ترانسمیترها به کار می‌روند. بهتر و دقیق‌تر از سنسور‌های نصب شده در دتکتورها هستند. خرید این دستگاه که وظیفه اندازه گیری این گاز را دارد برای مکان‌های مستعد تولید یا نشت این گاز ضروری است.

ترانسمیترها در مواردی با هم متفاوت می‌شوند که همین موارد باعث تفاوت قیمت و کیفیت می‌شوند. این تفاوت‌ها شامل: مقدار ولتاژ ( که عموما بین 0 تا 10 اند)، جریان خروجی ( اکثراٌ بین 4 میلی آمپر تا 20 میلی آمپر)، رله ای بودن، MODBUS/RTU و انواع باکس‌ها ( ضد انفجار و پلاستیکی) هستند. با توجه به همین تفاوت‌ها و مواردی دیگر مثل نوع سنسور، مقدار دقت سانسور، برند سازنده و طول عمر قیمت و کیفیت ترانسمیترها متفاوت می‌شود.

نوعی پیشرفته‌تر از ترانسمیتر گاز آمونیاک

در چه مکان‌هایی نیاز به ترانسمیتر گاز آمونیاک داریم

هر جایی که احتمال ترکیب شدن عناصر هیدروژن و نیتروژن، احتمال نشت این گاز و تولید این گاز وجود دارد. حتما باید یکی از این سه مدل دستگاه را نصب کنید، تا از آسیب رسیدن به کارکنانتان جلوگیری گیری کنید. این محل‌ها شامل سردخانه‌ها، گلخانه و … می‌باشند.

سخن پایانی

با توجه به این که گاز NH3 بسیار خطرناک بوده و رنگ و بویی ندارد، حتما در مکان‌هایی که مستعد تولید یا نشت گاز آمونیاک اند از دستگاه‌های اندازه گیری و کنترل NH3 مثل ترانسمیتر گاز آمونیاک، دتکتورها و سنسورهای آن استفاده کنید. تا جان کارکنان این بخش‌ها در امان باشد. ما هم در شرکت دانش بنیان تمام تدبیر کنار شما هستیم و بهترین نوع همه این دستگاه‌ها را برایتان فراهم کرده ایم.

نکاتی در مورد دستگاه های کنترل از راه دور بیشتربخوانید