اخبار و مقالات

کاربرد مانیتورینگ در صنایع شیمیایی

هفتاد سال پیش یعنی در سال ۱۹۵۰ با پیشرفت روز به روز صنعت و صنایع  نیاز به کنترل کننده های پیشرفته به وجود آمد، از طرفی مشکلات و معایب سیستم های کنترلی بسیار دشوار، زمانگیر و پیدا کردن آن  بسیار سخت بود، در سال ۱۹۶۵ دستگاه های کنترلی به وجود آمدند ولی هیچکدام نتوانستند که مشکلات دستگاه های صنایع را حل کنند ولی سرانجام در سال ۱۹۷۵ سیستم های مانیتورینگ اختراع شده و در کنار سیستم های کنترلی به کار برده شدند،یکی از موارد استفاده مانیتورینگ در صنایع شیمیایی است که ما در این مقاله به بررسی کاربرد مانیتورینگ در صنایع شیمیایی می پردازیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

یکی از از این مانیتورینگ ها که در صنایع شیمیایی بسیار پر استفاده است ترانسمینر گاز آمونیاک NH3 می باشد. برای خرید و آشنایی با این ترانمسیتر کلیک کنید.

مانیتورینگ در صنایع شیمیایی

موارد استفاده از سیستم مانیتورینگ

قبل از اینکه به بررسی کاربرد مانیتورینگ در صنایع شیمیایی بپردازیم باید بگوییم که مانیتورینگ در صنایع مختلفی مانند صنایع نفت و گاز ،صنایع پتروشیمی ،صنایع انرژی، صنایع غذایی، صنایع خودروسازی و صنایع شیمیایی استفاده می شود. استفاده از این مانیتورینگ در این صنعت ها به قدری مهم است که بدون وجود مانیتورینگ لحظه به لحظه فرایند قادر به انجام این کار نیستند. استفاده از مانیتورینگ مزایای گوناگونی دارد که از مهمترین آنها می توان به نمایش گرافیکی، شمای کلی پروژه، کنترل نمایشگر ها، پارامترهای مهم، فرآیند ثبت دوره ای وضعیت ها، نمایش آنلاین خطا ها و نمایش وضعیت لحظه به لحظه پروسه و دستگاه ها اشاره کرد.

مانیتورینگ صنعتی چیست؟

مانیتورینگ صنعتی به تجزیه و تحلیل آمار ها و جمع آوری داده های صنعتی ضروری مرتبط با فرایند دارایی ها ماشین آلات دستگاه ها مورد استفاده در بازارهای صنعتی جهت به کیفیت اشاره دارد. برای درک بهتر فرایند های مانیتورینگ لازم است که در ابتدای امر در مواردی که مانیتورینگ تاثیر گذار است بیشتر آشنا شوید.

کاربرد مانیتورینگ در صنایع شیمیایی

قبل از اینکه به کاربرد مانیتورینگ در صنایع شیمیایی بپردازیم ابتدا بهتر است که تعریفی کلی از صنایع شیمیایی به شما ارائه بدهیم.

اگر بخواهیم تعریفی کلی از صنایع شیمیایی ارائه بدهیم باید بگوییم که صنایع شیمیایی به صنایعی گفته می شود که مواد شیمیایی مورد نیاز سایر صنایع را برای تولید بیش از ۷۰ هزار محصول از راه  تبدیل کردن مواد خام به مواد مورد نیاز شیمیایی را تامین می کنند.

واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی که مواد خام نفتی را به موادی چون حلال و غیره تبدیل می کنند نمونه از صنایع شیمیایی هستند.

متخصصان مختلفی در صنایع شیمیایی فعالیت دارند که از مهمترین آنها می توان به مهندسان شیمی، تکنسین های آزمایشگاه ها و شیمیدان اشاره کرد. جالب است که بدانید در سال ۲۰۱۸ صنایع شیمیایی تقریباً ۱۵ درصد از اقتصاد تولیدات ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دادند.

ترانسمیتر دما و رطوبت از دیگر ترانسمیتر هایی می باشد که در صنایع شیمیایی بسیار کاربرد دارد برای خرید و بررسی این ترانسمیتر که ساخت SENSE کشور آلمان می باشد کلیک کنید.

مانیتورینگ در صنایع شیمیایی

کاربرد مانیتورینگ در صنایع شیمیایی

عمده ترین کاربرد مانیتورینگ در صنایع شیمیایی تعیین سطوح مخازن می باشد. اگر می خواهید بیشتر در این مورد اطلاعاتی داشته باشید به مثالی که در ادامه مطلب می زنیم توجه کنید، در نظر بگیرید که در بیشتر اوقات اپراتور های فنی نیاز دارند تا از سطح فعلی و در نتیجه میزان دقیق یک ماده شیمیایی موجود در مخزن اطلاعات دقیقی داشته باشند، یا اینکه می‌خواهند که مقدار دقیق اسید را از فاصله دور زیر نظر بگیرند و بر اساس رصد کردن میزان اسید تصمیمات مناسب در این مورد بگیرند،

اگر قرار باشد این کار به صورت دستی و در محیط آلوده و خطرناک شیمیایی و در نزدیک مخزن صورت  بگیرد به هیچ عنوان منطقی نیست، چرا که ممکن است خطراتی همچون سوختگی اسیدی و سایر خطرات در کمین کارکنان صنایع شیمیایی باشد.

پس در چنین شرایطی نمونه برداری از مخزن به صورت لحظه ای با استفاده از سنسورهای مناسب و ارسال داده های آن به صورت بلادرنگ یک سیستم یا نرم افزار مانیتورینگ انجام می شود که بهترین راه برای انجام این کار است.

از دیگر کاربردهای مانیتورینگ در صنایع شیمیایی می توان به اندازه گیری دمای محیط اشاره کرد در بسیاری از مواقع در صنایع پتروشیمی نیاز است که دمای یک محیط خاص یا دمای یک مایع مشخص اندازه گیری شود، بهترین کار در این شرایط روش به کارگیری سنسور های مناسب و به کارگیری سیستم مانیتورینگ است.

در اینجابخوانید: مانیتورینگ در صنایع غذایی

کنترل فشار یکی دیگر از کاربردهای مانیتورینگ در صنایع شیمیایی است.

فشار یکی از مهمترین کمیت هایی است که در هر صنعت یا صنایعی باید به دقت  اندازه گیری شود. با توجه به اینکه اکثر دستگاه های فشار رایج، مکانیکی هستند و اغلب این قابلیت را ندارند که بتوان از آنها استفاده کرد به همین خاطر از مانیتورینگ برای کنترل فشار در صنایع شیمیایی استفاده می شود.