اخبار و مقالات

مانتیورینگ در اتاق تمیز یا کلین روم

مانتیورینگ در اتاق تمیز

مانتیورینگ در اتاق تمیز :اگر شما هم جزءافرادی هستید که به هر دلیلی مشتاق هستید تا اطلاعاتی کلی و جامع در مورد اتاق تمیز یا همان کلین روم و مانیتورینگ در اتاق تمیز یا کلین روم به دست بیاورید به شما توصیه می‌کنیم که این مقاله را از دست ندهید چرا که ما در این مقاله هر آنچه که در موردمانتیورینگ در اتاق تمیز یا کلین روم لازم است شما بدانید به بهترین شکل ممکن برای شما توضیح داده ایم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

اتاق تمیز یا کلین روم چیست؟

بهتر است قبل از اینکه به بررسی موضوع مانتیورینگ در اتاق تمیز یا کلین روم بپردازیم ابتدا اطلاعات کلی در مورد اتاق تمیز در اختیار شما قرار دهیم. به صورت کلی به محیطی که در آن، آلودگی ها (آلودگی های میکروبی و بخار های شیمیایی) ، غلظت ذرات، آلاینده ها و سایر پارامترها محیطی از جمله دما و رطوبت تحت کنترل می باشد اتاق تمیز یا کلین روم گفته می شود. با توجه به سطح تمیزی و حداکثر تعداد ذرات اتاق تمیز به کلاس های مختلفی تقسیم می‌شود که این تقسیم بندی در استاندارد های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشند.

برای مشاهده محصولات و بررسی به صفحه فروشگاه سایت مراجعه کنید…!

مانتیورینگ در اتاق تمیز

مانتیورینگ در اتاق تمیز

به شکل کلی و با توجه به استاندارد ایزو 14644اتاق تمیز به ۹ کلاس طبقه بندی می شود که از ایزو ۱ تا ایزو ۹ نام گذاری می شوند. اتاق های تمیز ایزو یک دارای سطح تمیزتر و تعداد ذرات کمتر در هر فوت مکعب نسبت به کلاس های بعدی می باشد. نکته قابل ذکر این است که هر کلاس ملزومات ویژه مربوط به ورود و خروج افراد را دارا می باشد که از جمله این ملزومات وجود اتاق های ایرلاک قبل از ورود به کلین روم یا همان اتاق تمیز می باشد.

که این اتاق ها مجهز به سیستم اینترلاک بوده و در سه حالت حبابی، آبشاری و سینک از لحاظ اختلاف فشار طراحی می شوند و پوشش افراد حاضر در هر کلاس حساسیت خاص خود را دارد. معمولاً از اتاق تمیز در صنایع مختلفی مانند صنایع دارویی، سل تراپی، هسته ای، صنایع تولیداجزا خودرو،صنایع الکترونیک، صنایع مواد غذایی و بیمارستان ها استفاده می شود.

مانیتورینگ در صنایع غذایی چگونه است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید…!

تعریف مانتیورینگ در اتاق تمیز یا کلین روم

می‌توان این تعریف را از مانیتورینگ در اتاق های تمیز یا کلین روم داشته باشیم که به منظور تهیه شواهد از وضعیت و عملکرد یک اتاق تمیز یا کلین روم به شکل مداوم جمع آوری اطلاعات و داده ها با استفاده از اندازه گیری یا تحلیل پارامترهای بحرانی به وسیله مانیتورینگ در اتاق تمیز یا کلین روم انجام می شود. تمیزی هوای مورد نیاز در اتاق کلین روم یا اتاق تمیز باید به وسیله تست های دوره ای و مانیتورینگ مشخص گردد. در واقع پایش اتاق تمیز یا کنترل کیفی اتاق تمیز عبارت است از انجام آزمون هایی که با آن مشخص میشود اتاق ساخته شده استانداردهای lSO14644 را دارد و یا از داشتن این استانداردها بی بهره است.

انواع پایش در اتاق تمیز

اتاق های تمیز یا کلین روم با توجه به نوع کاربری که دارند با روش‌های مختلفی پایش می شوند مانیتورینگ اتاق تمیز به موقعیت مکانی و شرایط استفاده از آن بستگی دارد، در طراحی اتاق تمیز طرح های خاصی به کار برده می شود که در بعضی از موارد نیاز به جریان هوا از حد معمول بالاتر می باشد.

پس در اتاق تمیز ساخت مهم نیست عاملی که سبب می شود اتاق تمیز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد مانیتورینگ در این اتاق ها می باشد. که شرایط را برای عملیات خاص فراهم میکند به شکل کلی دو نوع پایش در کلین روم اجرا می گردد پایش دائم یا برخط و پایش متناوب و دوره ای.

پایش دائم یا آنلاین مانیتورینگ در اتاق تمیز یا کلین روم به چه صورت می باشد.

با توجه به اینکه پارامترهایی مانند دما رطوبت و فشار هوا در اتاق های تمیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشند، غالباً پایش آنها به صورت دائم انجام می شود. این پارامتر های ذکر شده علاوه بر اینکه بر روی رفاه و آسایش افراد تاثیر گذار هستند تاثیر بسیار بالایی در سلامت محصول تولید شده در اتاق تمیز نیز خواهند داشت به طور مثال رطوبت بالا در کلین روم یا اتاق تمیز مخصوصاً در صنایع میکرو الکترونیک باعث ایجاد اختلال در فرایند ساخت میشود.

مانتیورینگ در اتاق تمیز

مانتیورینگ در اتاق تمیز

بیشتر بخوانید: کاربرد ترانسمیتر دما و رطوبت در صنایع برودتی

پایش متناوب و دوره ای مانیتورینگ در اتاق تمیز یا کلین روم به چه صورت است؟

در این نوع پایش در بازه های زمانی متوالی و مشخص مجموعه ای از تست ها در اتاق تمیز صورت می گیرد شرایطی مثل سرعت هوا در اتاق های تمیز با جریان یکسویه یا دبی حجمی جریان هوا در جریان توربولنت مطابق با استانداردها در بازه زمانی مشخص انجام میشود. تعیین فاصله مانیتورینگ اتاق تمیز توسط کلاس کلین روم تعیین می گردد.