اخبار و مقالات

نکاتی در مورد انتخاب و خرید سیستم اعلام دما

سیستم اعلام دما

سیستم اعلام دما یا همان ترانسمیتر دما و رطوبت سیستمی کاربردی است؛ که در این مقاله راجع به آن توضیح خواهیم داد و شما را در انتخاب و خرید بهترین نوع این دستگاه‌ها در شرکت دانش بنیان تمام تدبیر یاری خواهیم کرد.

کار سیستم اعلام دما یا ترانسمیتر دما و رطوبت چیست؟

سیستم اعلام دما وظیفه اندازه گیری دما و رطوبت و بقیه پارامتر‌های لازم محیط را دارد و اطلاعات مورد نیاز را ثبت می‌کند، با تنظیم این دستگاه و تعریف دمای مورد نیاز در محیط اگر دمای اتاق از حدی فراتر رود یا کم‌تر شود دستگاه با ایجاد صدای زنگ به شما هشدار می‌دهد تا دما را کنترل کنید.

برای آشنایی و مشاهده مشخصات ترانسمیتر دما و رطوبت سری SHD روی لینک کلیک کنید

چرا به سیستم کنترل دما نیاز داریم؟

سیستم اعلام دما

در هر شرایط و هر جایی که به ثابت نگه داشتن دما و رطوبت در یک حد معین نیاز داشته باشیم، سیستم کنترل دما هم مورد نیاز آن محیط است؛ این سیستم که حدوداً شبیه سیستم گرمایشی اتومبیل کار می‌کند این کار را برای شما به بهترین نحو انجام خواهد داد.

انواع کنترل کننده‌های دما یا ترانسمیتر دما:

به طور کلی، سه نوع سیستم اعلام دما داریم؛ که نام‌ آن‌ها سیستم روشن_خاموش (off-on)، تناسبی و PID می‌باشند.

سیستم خاموش_روشن:

این دستگاه ساده‌ترین نوع کنترل کننده دما محسوب می‌شود و خروجی این دستگاه روشن یا خاموش است و حالت دیگری وجود ندارد، این کنترل دما فقط وقتی خروجی را سوییچ می‌کند که دما از ست پوینت (دمای از پیش تعیین شده) بگذرد. و برای کنترل حرارت دهی یا هیتینگ، خروجی زمانی روشن می‌شود که دما از ست پوینت پایین‌تر باشد، وقتی بالاتر از ست پوینت برود خروجی هم خاموش می‌شود.

سیستم تناسبی:

کنترل‌های نسبی چرخه‌های سیستم روشن _ خاموش را ندارد، این سیستم با نزدیک شدن دما به ست پوینت، مقدار برقی که به هیتر (گرم کننده) وارد می‌شود را کاهش می‌دهد؛ این مسئله باعث می‌شود که سرعت گرم کنندگی هیتر کم شود تا دما از ست پوینت نگذرد و فقط به دمای از پیش تعیین شده برسد، که این اتفاق کاملا برعکس سیستم خاموش_روشن است. این دستگاه نسبت مدت زمان(روشن)، به مدت زمان(خاموش) را داخل «باند تناسبی» تغییر می‌دهد. که بر اساس ست پوینت تعیین می‌شود.

سیستم PID:

سیستم اعلام دما PID، در حالتی از ترکیب کنترل تناسبی، انتگرال و مشتق کار می‌کند، در این مدل سیستم‌ها دما به شیوه تناسبی به نرمی و بدون هیچ گونه نوسانی کنترل می‌شود. اقدام کنترل دمایی انتگرال وقتی فعال می‌شود که تنظیم اتوماتیک افست نیاز باشد؛ وقتی که اختلالی از خارج به سیستم وارد شود و نیاز به پاسخ سریع باشد، اقدام کنترلی مشتق فعال می‌شود.

نکات مهم در انتخاب سیستم اعلام دما مناسب:

ترانسمیتر دما بخشی جزئی و کوچک از کل سیستم کنترل دما محسوب می‌شود و باید هر کدام از بخش‌های این سیستم تجزیه و تحلیل شوند و مورد بررسی قرار گیرند و موقع انتخاب کنترل کننده باید به این موارد مهم توجه کنید:

_ توجه به نوع سنسور ورودی دستگاه، (ترموکوپل، RTD). و محدوده دمایی که در محیط می‌خواهید.

_ توجه به نوع خروجی که مورد نیاز محل شما است. ( خروجی آنالوگ، SSR و رله الکترومکانیکی)

_ نوع و الگوریتم کنترلر مورد نیاز. ( خاموش_روشن، تناسبی و PID)

_ توجه به تعداد و نوع خروجی‌ها. ( گرما، سرما، لیمیت و زنگ هشدار )

کاربرد‌های سیستم اعلام دما:

این سیستم‌ها کاربردها و مزیت‌های زیادی دارند و در هر جایی که نیاز به نگه داشتن دما در یک محدوده ثابت باشد به سیستم اعلام دما هم نیاز دارید، از جمله این کاربردها؛ کاربردهای علمی، اکستروژن پلاستیک، روس‌تر قهوه، صنایع غذا و نوشیدنی، در عملیات‌های حرارتی، انواع کوره‌ها، فرها، دستگاه‌های جوجه کشی و … می‌باشند.

سیستم اعلام دما آنالوگ

سیستم اعلام دما دیجیتال

کنترل کننده دما و خصوصیات شی کنترل شونده:

قبل از خرید سیستم کنترل کننده دما، حتما باید به خصوصیات دمایی شیئی که می‌خواهید دمایش را کنترل کنید هم دقت کنید. تا بهترین کنترلر را انتخاب و بعد از آن بخرید. این ویژگی‌ها شامل: ظرفیت گرمایی که نشان دهنده سهولت گرمایش، خصوصیت‌های استاتیک نشان دهنده قابلیت گرمایش، خصوصیت‌های دینامیک به معنای ویژگی‌های پویای شی است. مثل ویژگی‌های راه اندازی گرمایش و اختلالات خارجی مثل باز و بسته شدن دری روی مخزن؛ که می‌تواند دما را تغییر دهد. و باید در انتخاب کنترل کننده به همه آن‌ها دقت کنید.

دستگاه مانیتورینگ دما چیست؟ بیشتربخوانید

سخن پایانی:

امیدوارم که توانسته باشیم در این مقاله شما را در انتخاب و خرید بهترین سیستم اعلام دما یا ترانسمیتر دما یاری کرده باشیم. و نکاتی که گفتیم برایتان مفید باشد. برای خرید بهترین کنترل کننده دما؛ این دستگاه را از شرکت دانش بنیان تمام تدبیر تهیه کنید. تا باکیفیت‌ترین نوع این دستگاه‌ها را با کم‌ترین قیمت ممکن داشته باشید.