اخبار و مقالات

دستگاه اندازه‌گیری مونواکسید کربن

دستگاه اندازه‌گیری مونو اکسید کربن

ترانسمیتر مونواکسید کربن :آیا می‌توان مقدار مونواکسید کربن موجود در هوا را اندازه‌گیری کرد؟ برای اندازه‌گیری مونواکسید کربن چه دستگاهی مناسب است؟

گاز مونواکسید کربن٬ گازی بی‌رنگ٬ بی بو٬ سمی و خطرناک است. این گاز از سوختن گازها و سوخت‌های فسیلی مانند بنزین٬ نفت٬ گازوئیل و… ایجاد می‌شود. زمانی که گازهای فسیلی بسوزد٬ اکسیژن در محیط کمتر می‌شود و کمبود اکسیژن باعث افزایش غلظت مونواکسید کربن می‌شود. در صورت تنفس این گاز توسط انسان٬ عوارض جبران‌ناپذیری بر سلامتی آنها می‌گذارد.

زمانی که مقدار مونواکسید کربن در هوا به 1.28 درصد برسد باعث خفگی و مرگ انسان در کمتر از 2 دقیقه می‌شود.  میزان مونواکسید کربن در کارگاه‌های تولیدی٬ تعمیرگاه‌ ماشین‌آلات و… به‌درستی اندازه‌گیری نمی‌شود و این کار باعث مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می‌شود. به همین دلیل باید میزان غلظت مونواکسید کربن در مکان‌هایی که تهویه هوای مناسبی ندارند اندازه‌گیری و کنترل شود.

گازهای صنعتی مضر و قابل اشتعال:

گازهای قابل اشتعال٬ گازی است که در تماس با گرمای زیاد یا آتش شعله‌ور می‌شود. در زیر تعدادی از گازهای قابل اشتعال و خطرناک که بیشتر در مراکز صنعتی وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

Ÿگاز استیلن (Acetylene) : این گاز بی‌بو٬ سبک‌تر از هوا و بدون رنگ است و در اثر گرمای زیاد یا آتش٬ شعله‌ور می‌شود و دامنه شعله‌های این گاز بسیار زیاد و خطرناک است.

Ÿ آمونیاک (Ammonia) : این گاز سمی٬ بی‌رنگ و قلیایی است که در صنعت بسیار استفاده می‌شود. گاز آمونیاک از هوا سبک‌تر است و اشتعال‌پذیری زیادی دارد.

Ÿ هیدروژن (Hydrogen) : این گاز سبک و میزان اشتعال‌پذیری و دامنة انفجار آن وسیع است.

ال پی جی یا گاز مایع (Liquefied Petroleum Gas) : گازهای هیدروکربنی مایع و کم‌فشار که بوتان و پروپان از معروف‌ترین انواع آن هستند در صورت قرارگیری در معرض آتش و گرمای زیاد شعله‌ور می‌شوند.

دستگاه ترانسمیتر مونواکسید کربن (CO)

برای اندازه‌گیری گاز کشنده (CO) یا مونواکسید کربن و تبدیل کربن مونوکسید به سیگنال‌های استاندارد آژیر، خروجی مدباس، خروجی 20‌ میلی آژیر، خروجی ولتاژ، خروجی ژله‌ای و … بکار می‌رود. دستگاه اندازه‌گیری مونواکسید کربن با نام‌های ترانسمیتر مونوکسید کربن، سنسور مونوکسید کربن، سنسور CO، دکتور CO، ترانسمیتر CO شناخته شده است. زمان عکس‌العمل ترانسمیتر مونواکسید کربن 60 ثانیه می‌باشد. همچنین رنج اندازه‌گیری این ترانسمیترها بین 300ppm تا 0 می‌باشد.

دستگاه ترانسمیتر مونواکسید کربن

کاربرد دستگاه ترانسمیتر مونوکسید کربن

  • جلوگیری از ایجاد مسمومیت با گاز CO
  • استفاده در جهت پایش در پارگینگ‌ های سرپوشیده، انبارها و موتورخانه ساختمان‌ها
  • تشخیص زودهنگام آتش‌سوزی
  • ترمینال‌های شهری
  • انبارها وکارخانجات تولیدی
  • مراکز نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات سنگین
  • تونل‌ها
  • برنامه‌های کاربردی کیفیت هوا
  • میز های تست موتور
  • پناهگاه‌ ها
  • همچنین در صنایع، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی به دلیل احتمال نشت گازهای خطرناک از دستگاه ترانسمیترهای مونوکسید کربن استفاده می‌شود.
  • طبق ضوابط آتش‌نشانی، در تهویه پارکینگ‌های عمومی و پرتردد نصب دکتور مونوکسید کربن الزامی می‌باشد. همچنین نصب دستگاه مونوکسید کربن در گلخانه‌ها برای جلوگیری از نشت گاز CO حایز اهمیت است.

وجود دستگاه ترانسمیتر مونوکسید کربن به افراد در تشخیص گازهای سمی و خطرناک کمک شایانی می‌کند. میزان مونوکسید کربن موجود در محیط و مدت زمان ماندگاری آن برای افراد در معرض خطر این گاز بسیار خطرساز است؛ همچنین غلظت‌های پایین این گاز در مدت زمان طولانی‌تر آثار مخرب‌تری را به‌جا می‌گذارد ولی اگر میزان غلطت این گاز بالا باشد سرعت تأثیرگذاری بالاتری را دارد.

ویژگیهای ترانسمیتر مونواکسید کربن سری SCM ساخت شرکت SENSE بیشتربخوانید

مشخصات فنی دستگاه ترانسمیتر مونوکسید کربن

این دستگاه‌ها ویژگی‌های منحصر به‌ فردی را دارند که باعث سهولت کار برای افراد می‌شود. طول عمر باتری ترانسمیتر مونوکسید کربن حدود 10 سال و مقدار حساسیت آن قابل تغییر است. برخی از ترانسمیتر های  مونوکسید کربن توسط باطری کار می‌کنند که در صورت قطعی برق نیز قابل استفاده هستند؛ مدل‌های هوشمند این دستگاه‌ها قابلیت اتصال به سیستم‌ های هشداردهنده مانند تلفن همراه را نیز دارند.

نحوه کار با دستگاه ترانسمیتر مونوکسید کربن

نکته حایز اهمیت در خصوص استفاده از دستگاه ترانسمیتر مونوکسید کربن در این است که برای استفاده از CO متر در اطراف ناحیه مشکوک به نشست نباید ردیابی انجام شود. در صورت وجود مونوکسید کربن در محیط، دستگاه آن را به صورت ppm در نمایشگر نمایان می‌کند و با هشدار صوتی شناسایی گاز خطرناک مونوکسید کربن در محیط را اعلام می‌کند.

سخن پایانی

گاز مونواکسید کربن خطرناک‌ترین گاز برای سلامتی انسان است و در صورت تنفس آن باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیری برای انسان‌ها می‌شود. در این مقاله برای اندازه‌گیری مقدار مونواکسید کربن در هوا دستگاه ترانسمیتر مونواکسید کربن را بررسی کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شرکت تمام تدبیر در ارتباط باشید.

بزای آشنایی با ترانسمیتر گاز آمونیاک کلیک کنید